Wiele osób zastanawia się, czy Dieta bez węglowodanów jest tego warta. Choć może ona pomóc Ci schudnąć, to może również powodować zagrożenia dla zdrowia, w tym choroby serca, nowotwory i choroby naczyniowo-mózgowe. Dieta ta może zaburzyć proporcje kortyzolu do testosteronu, a nawet spowodować utratę mięśni. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o tej kontrowersyjnej diecie – te dane są wynikiem pracy redakcji serwisu jaktozrobiles.pl. Zważ plusy i minusy przed podjęciem decyzji o stosowaniu tej diety.

Diety low-carb mogą powodować utratę wagi

Choć dieta low-carb może prowadzić do utraty wagi, wiele osób ma trudności z trzymaniem się planu przez długi czas. Wycinanie grup żywności może spowodować niezdrowe spożycie kalorii i brak równowagi w składnikach odżywczych. Ponadto, ograniczanie żywności o średniej lub wysokiej zawartości węglowodanów jest restrykcyjne, co może prowadzić do binge eating i zmęczenia psychicznego. Niezależnie od korzyści zdrowotnych wynikających z diety low-carb, ważne jest, aby skonsultować się z pracownikiem służby zdrowia w celu uzyskania porady i wsparcia.

Badanie przeprowadzone przez prof. Łodzi i współpracowników przyjrzało się długoterminowym efektom diet low-carb. Badacze stwierdzili, że osoby stosujące taką dietę były narażone na większe ryzyko śmierci z powodu chorób sercowo-naczyniowych, nowotworów i chorób naczyniowo-mózgowych. Związki te były najsilniejsze u starszych osób bez otyłości. Metaanaliza wyników badań wykazała, że osoby na dietach niskowęglowodanowych miały wyższy wskaźnik śmiertelności ze wszystkich przyczyn, z powodu chorób sercowo-naczyniowych i nowotworów.

Mogą powodować choroby serca, nowotwory i choroby mózgowo-naczyniowe

Nowe badania wskazują na związek między dietami niskowęglowodanowymi a zwiększonym ryzykiem nowotworów, chorób serca i chorób mózgowo-naczyniowych. W badaniu obejmującym prawie 25 000 osób dorosłych, dieta niskowęglowodanowa była powiązana z większym ryzykiem śmierci z powodu raka, choroby serca lub choroby mózgowo-naczyniowej. Naukowcy informują o swoich wynikach na dorocznym spotkaniu Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego w Monachium. Podczas gdy te ustalenia nie dowodzą związku przyczynowo-skutkowego, podkreślają ryzykowne skutki ekstremalnych diet.

Dieta ta została również powiązana ze zwiększonym ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych, udarów i przedwczesnej śmierci. W badaniu stwierdzono, że dieta low-carb zwiększała ryzyko choroby wieńcowej i raka. Związek ten był szczególnie silny u nieotyłych, starszych osób. W metaanalizie wyniki te zostały powtórzone i okazało się, że są prawdziwe dla osób stosujących dietę low-carb. W rzeczywistości dieta low-carb była związana z wyższym ogólnym ryzykiem śmierci, o osiem procent wyższym ryzykiem wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych i o osiem procent wyższym ryzykiem śmierci z powodu raka.

Mogą powodować utratę mięśni

Aby zbudować mięśnie, musisz spożywać odpowiednie ilości węglowodanów złożonych. Podczas gdy białko jest niezbędne do budowy mięśni, pomaga również odbudować i utrzymać uszkodzoną tkankę. Ponadto, białko pomaga Twojemu organizmowi naprawić się po treningu, zapobiegając utracie mięśni. Jednak twoje ciało potrzebuje węglowodanów dla trwałej energii i aby pomóc w naprawie mięśni. Organizm przekształca węglowodany w glikogen, który jest wykorzystywany jako paliwo podczas treningu. Wykluczając węglowodany ze swojej diety, możesz narażać swoje sportowe osiągi.

Przeczytaj:  Dieta ketogeniczna - z czego się składa?

Gdy nie spożywasz węglowodanów, twoje ciało zwróci się do tłuszczu i białka jako ostatniej obrony. Ponieważ białka nie są wykorzystywane jako paliwo podczas intensywnych treningów, stają się źródłem energii dla organizmu. Jeśli twoje ciało nie otrzyma wystarczającej ilości glukozy, aby zasilić się, wykorzysta mięśnie jako źródło paliwa. Jeśli nie spożywasz wystarczającej ilości węglowodanów podczas treningów, możesz w końcu cierpieć z powodu utraty mięśni, a nawet grypy wysiłkowej.

Zaburzają stosunek kortyzolu do testosteronu

Dieta bez węglowodanów może zaburzyć stosunek kortyzolu do testosteronu w organizmie. W tym badaniu stwierdzono, że diety wysokobiałkowe, niskowęglowodanowe powodowały wyższy poziom testosteronu i niższy poziom kortyzolu. Kortyzol, czyli hormon “walki lub lotu”, jest odpowiedzialny za problemy związane ze stresem, w tym wpływa na metabolizm, wzorce snu i nasze ogólne poczucie dobrostanu.

Jedno badanie wykazało, że dieta niskowęglowodanowa zakłóciła stosunek kortyzolu do testosteronu u sportowców płci męskiej o 43 procent. Wynik ten był znaczącym spadkiem, ponieważ mężczyźni biorący udział w badaniu spożywali tylko 30 procent swoich kalorii z węglowodanów. Dodatkowo, dieta ta znacząco wpłynęła na ich wydajność. Badanie to sugeruje również, że nadmierny stres spowodowany intensywnym treningiem może zaburzyć stosunek testosteronu do kortyzolu.

Obniżają poziom T3

Dieta bez węglowodanów obniża poziom T3 we krwi, ale czy to coś złego? Niekoniecznie. W rzeczywistości, niski poziom T3 jest związany z długowiecznością. Dieta ketogeniczna zmniejsza jego zapotrzebowanie, a osoba, która nie je węglowodanów, będzie miała niższy poziom T3. Wynika to z faktu, że węglowodany podnoszą zawartość jodu w organizmie, a więc potrzebuje on więcej T3 do przetwarzania glukozy.

Oprócz negatywnego wpływu głodówki na poziom T3 w organizmie, węglowodany są również niezbędne do konwersji hormonów tarczycy. T4 jest nieaktywnym hormonem, który musi być przekształcony w T3 przez tarczycę, a glukoza pochodzi z węglowodanów. Spożywanie węglowodanów jest kluczowe dla metabolizmu hormonów tarczycy i produkcji hormonów tarczycy. Osoby stosujące dietę o niskiej zawartości węglowodanów są często mniej aktywne i mogą nie odczuwać poprawy objawów.

Podobne: